Maailma nytkähti koronan myötä uuteen asentoon: kuluttajien oikeudet turvattava poikkeusoloissakin

Kuulin tammikuun alussa ensimmäisen kerran koronaviruksesta. Ajattelin, että kyseessä on jokin kaukainen asia, jolla ei luultavasti tule olemaan juurikaan vaikutusta minun elämääni. Toisin kävi. Enpä olisi ikinä uskonut, että jo maaliskuussa kaikki mullistuu: virkamatkat perutaan, tapaamiset kielletään, lähes koko virasto on etätöissä ja käytän melkein kaiken työaikani koronaan liittyvien asioiden parissa.

Kuluttajien oikeuksien kannalta merkittävimmät kysymykset liittyvät lentojen, majoitusten ja matkapakettien peruuntumisiin. Tilanne on muuttunut jatkuvasti ensi alkuun annetuista matkustussuosituksista rajojen sulkemiseen. Kuluttajaneuvontaamme satelee kysymyksiä siitä, milloin matkasta on oikeus saada rahat takaisin ja milloin matkan siirtäminen voisi tulla kyseeseen. Myös vapaa-ajan tapahtumien peruuntumiset ja harrastustoiminnan lakkaaminen tai supistuminen aiheuttavat yhä laajamittaisemmin samoja pulmia.

Kuluttajien oikeuksista pidetään kiinni poikkeusoloissakin

Vallitseva tilanne on kaiken kaikkiaan täysin poikkeuksellinen. Kaikkiin kuluttajien oikeuksia koskeviin kysymyksiin ei ole lainsäädäntöä ja valmiita vastauksia. Silloinkin kun lainsäädäntöä on, jotkut yritykset ovat olleet sitä mieltä, että se ei ole nyt voimassa. Tilanne tuntuu varmasti kaikin puolin kaoottiselta, mutta lainsäädännön voimassaoloon sillä ei ole suoranaista vaikutusta, ellei eduskunta toisin päätä.

Kuluttajansuojalainsäädännön valvojana meidän tehtävämme on kuluttajan aseman turvaaminen poikkeuksellisissakin olosuhteissa. Myös EU-komissio on tuonut tämän esiin direktiivejä koskevissa ohjeistuksissaan. Vaikka tilanne on monen yrityksen näkökulmasta kestämätön, taloudellista riskiä ei voi kaataa kuluttajienkaan harteille. Ymmärrämme kuitenkin myös yritysten vaikeuksia, ja otamme ne huomioon valvonnassa. Asiakaspalvelut ovat luonnollisesti ruuhkautuneet, ja maksunpalautuksissa voi olla viivästyksiä. Kuluttajilta vaaditaan nyt myös malttia, sillä useimmat asiat voidaan selvittää myös jälkikäteen.

Kriisiaikana punnitaan yritysten vastuullisuutta

Lomautusten myötä kuluttajien taloudelliset ongelmat aktivoivat myös pikaluottojen tarjoajia ja aiheuttavat kysymyksiä korkotason kohtuullisuudesta tällaisessa tilanteessa. Lieveilmiöinä nousevat esiin myös koronalla pelottelu terveystuotteiden markkinoinnissa ja ihmetuotteisiin liittyvät huijaukset. Kriisiaikana yritysten olisi mahdollista osoittaa vastuullisuuttaan eikä käyttää kuluttajien heikompaa asemaa hyväkseen. EU-komissio onkin vaatinut suurilta markkinoijilta ja alustoilta yhteistyötä huijausten torjumiseksi.

Kukaan ei vielä tiedä, kuinka kauan poikkeustilanne kestää, mutta me teemme parhaamme tarjotaksemme ohjeistusta siihen, miten kuluttajat ja yritykset voisivat luovia ongelmatilanteissa eteenpäin. Kaikkien etu on, että meillä on kriisin loputtuakin maksukykyisiä kuluttajia ja kilpailevia palveluntarjoajia.

17 kommenttia artikkeliin ”Maailma nytkähti koronan myötä uuteen asentoon: kuluttajien oikeudet turvattava poikkeusoloissakin

  1. Nyt osui kyllä niin oikeaan.

    Itseäni harmittaa lapsen tanssiharrastus, josta olen maksanut sievoisen summan ja puolet kevään tunneista menee etäopetukseen. Oma lapseni ei etäopetuksesta innostu lainkaan. Ensin istutaan etäopetuksessa koulupäivä ja oikeastaan se on kaikki muu kuin tanssinopetus, mikä hänet normaalioloissa saa tunnille. Iso tila ja peili, hyvä äänentoisto ja ennen kaikkea omanikäinen seura. Eikä minua yhtään haittaa sekään, että saan tunnin viikossa olla ilman, että kukaan vaatii mitään, kun palveluun kuuluu sisäänrakennettuna lapsen hoito. Opetuksen kestokin on sitä paitsi nyt etänä typistynyt 45 minuuttiin, joten opetustakin tulee vähemmän.

    Ilmoitin tanssikoululle, että en halua etäopetusta, koska se on minulle täysin arvotonta. Lapsi kysyy onko pakko? Haluan siis lähtökohtaisesti puolet kevään maksusta takaisin. Tanssikoulun mielestä ei ole tarvetta mihinkään hyvitykseen. Näin kertoivat myös kuluttaja-asiamiehelle, joka on kädetön, koska ei ole linjauksia tällaisille tapauksille. Olisin voinut suostua siihen, että rahat palautetaan syksyllä tai koska heille taas tuleekaan kassavirtaa, tai ottamaan lahjakortin (ja iloisena maksanut syksyllä loppukauden lahjakortin loputtua), mutta heidän mielestään ei vain ole mitään hyvitettävää.

    Kysyin kanssaihmisten mielipidettä tästä Facebookissa kaupunkini eräässä laajassa ryhmässä ja yllätyksekseni 99% oli sitä mieltä, että ei tulisi mieleenkään pyytää rahojaan takaisin, koska elämme poikkeusaikoja ja jollain yrittäjänkin täytyy elää. Jotenkin vaan epäilen, että jos tämä tilanne ajaisi minut henkilökohtaiseen kassakriisiin, niin silti tanssikurssi maksaa syksyllä (jos tilanne on siihen mennessä normalisoitunut, että sellainen voidaan järjestää ja yritys on vielä olemassa) tasan sen verran mitä se maksaa. Ei sillon muistella kuinka jalosti maksoin vähemmästä tai käytännössä täysin hyödyttömästä palvelusta normaalihinnan aiemmin. Jos palvelun laatu syystä tai toisesta laskee, on yrittäjän vastuulla keksiä, miten sitä vähempiarvoista palvelua myydään enemmän, että rahaa tulee entiseen malliin tai kuinka kuluja pienennetään, että pienemmät tulot riittävät kattamaan ne, eikä asiakkaan vastuulla maksaa pakotettuna vähemmästä enemmän.

    Ymmärrän hyvin, että yrittäjillä on nyt vaikeaa ja olisi kiva, että tässäkin kylässä tämän jälkeenkin olisi mahdollisuus harrastaa, mutta kuluttajansuojalaissa ei tietääkseni ole mitään säälipykälää. Haluaisin itse valita hyväntekeväisyyskohteeni, myös näin poikkeusaikana.

    Tykkää

    • Hei Äiti

      Kiitos kommentistasi. Ikävä kuulla, että olette hankalassa tilanteessa koronaviruksen aiheuttamien harrastusten peruuntumisen vuoksi.

      Sinulla ja tanssikoululla on erilaiset näkemykset harrastusmaksuista, ja oletkin jo ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Jos ette saa asiaa ratkaistuksi tanssikoulun kanssa, asian voi viime kädessä viedä kuluttajariitalautakuntaan.

      Toivottavasti asiat järjestyvät. Valoisaa kevättä sinulle!

      Tykkää

  2. ”maksunpalautuksissa voi olla viivästyksiä”
    Mikähän on ns kohtuullinen viivästys minkä rahojen palautus saa kestää( tässä poikkeavassa tilanteessa) kun matkapaketti peruutetaan järjestäjän toimesta? Kun alkaa olla ettei liki kuukausi kulunut eikä ole rahoja takaisin maksettu, ja matkatoimistot puhuvat viikoista, niin tähän asiaan kyllä pitäisi jonku puuttua.

    Tykkää

    • Hei Matkustaja

      Kiitos, kun kommentoit! Harmi, että olet joutunut odottamaan rahojasi takaisin matkanjärjestäjältä.

      Matkanjärjestäjän on yleensä palautettava rahat takaisin viimeistään 14 päivän kuluessa sopimuksen peruuttamisesta. Koronaepidemian aiheuttama tilanne on kuitenkin hankala yrityksille, ja siksi palautuksiin voi tulla jonkun verran viivettä.

      Rahanpalautus ei saa kestää kohtuuttoman kauan, sillä matkanjärjestäjien on noudatettava lainsäädäntöä poikkeustilanteessakin ja palautettava asiakkaiden rahat.

      Jos et saa rahoja takaisin mielestäsi kohtuullisessa ajassa, voit ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan ohjeiden saamiseksi.

      Tykkää

  3. Norwegian lento Teneriffa Helsinki Tukholman kautta pitäisi olla huomenna. Norwegian on peruuttanut lennon ja tarjoaa, joko lennon nettoarvon verran CashPoint pisteitä 20% korotettuna tai lennon vaihtoa toiseen ajankohtaan. Haluaisimme kuitenkin maksetut rahat pois. CashPoin pisteiden arvo on vain muutamia kymppejä kun lennon hinta oli kuitenkin 254 euroa/ henk. Mitä tehdä?

    Tykkää

    • Kiitos kommentistasi. Jos lentoyhtiö peruuttaa lennon, sinulla on oikeus saada maksamasi rahat takaisin.

      Voit halutessasi ottaa vastaan voucherin tai tarjotut lentopisteet, mutta sinulla on oikeus saada palautukset aina rahana. Sinun ei siis ole pakko hyväksyä tarjottua lahjakorttia tai lentoyhtiön omaan pisteytysjärjestelmään perustuvia lentopisteitä. Lisätietoa aiheesta löydät tästä uutisestamme.

      Sivuiltamme löytyy myös vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin, joita kuluttajilta on tullut koronatilanteessa.

      Jos et saa asiaa sovituksi lentoyhtiön kanssa, käännythän kuluttajaneuvontamme puoleen.

      Tykkää

  4. Hei,
    Norwegian peruutti lennot, jotka olimme varannut suoraan lentoyhtiön kautta. Teimme heidän sivuston kautta palautuspyynnön 17.3.2020 ja saimme sähköpostiin viestin, jossa ilmoittivat ottaneensa pyynnön vastaan ja hyvityspyynnölle asianumeron.

    Seuraava viesti tuli 7.4.2020, jossa pyydetään tekemään hyvityspyyntö uudelleen ja kerrotaan, että sen jälkeen pyynnölle tulee uusi asianumero ja saavat tapausta eteenpäin.

    Onko tämä normaalia toimintaa lentoyhtiöltä ja mikä olisi tässä korona tilanteessa rahan palautukseen käypä aika, minkä kuluessa heidän tulisi palauttaa rahat perutun lennon osalta?

    Tykkää

    • Hei Menni

      Kun lentoyhtiö peruuttaa lennon, lain mukaan sen täytyy palauttaa rahat asiakkaalleen seitsemän päivän kuluessa. Koronan aiheuttama poikkeustilanne voi kuitenkin viivästyttää palautuksia.

      Lisätietoa ja vaihtoehtoja rahanpalautukselle löydät tästä uutisestamme.

      Jos tarvitset henkilökohtaista neuvontaa, käännythän kuluttajaneuvontamme puoleen.

      Tykkää

  5. ”Rahanpalautus ei saa kestää kohtuuttoman kauan, sillä matkanjärjestäjien on noudatettava lainsäädäntöä poikkeustilanteessakin ja palautettava asiakkaiden rahat.”

    Mikä näissä palautuksissa katsotaan että on ns kohtuullinen odotusaika? 4 viikkoa? Kuukausi? Vai enemmän?

    Tykkää

    • Hei Matkustaja!

      Valitettavasti tässä tilanteessa ei voi määritellä kohtuullista aikaa. Rahanpalautuksissa esiintyy viiveitä eikä 14 vuorokauteen ole juuri nyt tyypillisesti realistista päästä. Kannattaa siis toistaiseksi odottaa ja seurata tilannetta ennen kuin vie asiaa eteenpäin kuluttajaneuvonnan avulla. Jos matka on maksettu luottokortilla, rahoja voi hakea takaisin luottokorttiyhtiöltä.

      Tykkää

  6. Eli kun Tanskalaiselta sivustolta saa lukea että esim Tjäreborg odottaa nyt valtiolta tukea
    (rahallista,tuskin henkistä) niin kohtuu hyvin voi olettaa että rahaa ei olisi palautuksia maksella.Mikä selittäisi sen ettei kukaan palautuksia saanut vaikka peruutuksesta yli 2kk.

    Tykkää

  7. Heippa!
    Omistamme lomaosakkeet vko20 ja 21 holidayclub Katinkullassa.
    Pelkkä viikon perusvastike on yli 300e viikko. Ja siihen päälle harrastevastikkeet kylpylästä ja keilailusta. Molemmat harrasteet ovat suljettu. Onko todella kohtuullista joutua maksamaan harssateetkin täysimääräisenä vaikka ei pääse niitä käyttämään itsestä riippuvasta syystä. Aika paljon tulee takkiin kun kaikki joutuu täysimääräisenä maksamaan.

    Tykkää

    • Hei Tanja!

      Vastauksia usein kysyttyihin koronakysymyksiin löydät tästä uutisestamme. Uutisessa vastaamme muun muassa matkustamiseen ja palveluihin liittyviin huolenaiheisiin.

      Jos et saa asiaa ratkaistuksi, voit ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan ohjeiden saamiseksi.

      Tykkää

  8. Tjäreborgilla valehtelevat asiakkaille.
    On asiakkaalle sanottu että raha maksettu tilille, mutta kolmenkaan viikon päästä ei rahaa tilillä näkynyt.
    On palautettu kortille, neljä viikkoa eikä rahoja näkynyt.
    Selitykset muuttuu lähes päivittäin ja on mitä ihmeellisimpiä. Rahaa ei selkeästi ole.
    Mistä asiakkaat voi rahansa saada takaisin? Miksi tähän ei kukaan puutu?

    Tykkää

    • Hei Tuula

      Onpa todella harmillinen tilanne. Rahojen palauttaminen ei saa kestää kohtuuttoman kauan, vaikka palautuksissa voikin olla jonkin verran viivästyksiä.

      Jos olet maksanut matkan luottokortilla, voit hakea rahoja takaisin luottokorttiyhtiöltä. Voit myös ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan ohjeiden saamiseksi.

      Toivottavasti asiat järjestyvät mahdollisimman pian!

      Tykkää

  9. Moi, miten nyt rahojen saanti norwegianilta kun yhtiö on selvitystilassa?

    Tykkää

    • Hei Janne

      Kiitos kommentistasi!

      Kun lentoyhtiö peruu lennon, matkustajalla on oikeus saada rahansa takaisin. Jos olet maksanut matkan luottokortilla, voit vaatia rahojen palautusta suoraan luottokorttiyhtiöltä kuluttajansuojalaissa säädetyn luotonantajan ja palveluntarjoajan yhteisvastuun perusteella.

      Tykkää

Kommentointi on suljettu.