Viime aikoina on puhuttu paljon halpuuttamisesta, mutta itse olen miettinyt enemmän jonotuttamista. Myymälöiden avajaiset ja kampanjapäivät saavat ihmiset joissain tapauksissa jonottamaan korttelin verran jo kolmen aikaan yöllä ja paikalle tarvitaan vartijoita pitämään rotia. Television iltauutiset ja iltapäivälehdet raportoivat paikan päältä, jolloin tieto uudesta myymälästä tai kampanjasta tavoittaa tehokkaasti nekin, jotka eivät siitä olisi muuten kiinnostuneet.
Viimeisimpiä esimerkkejä ovat ämpäriryntäys Helsingin yliopiston metroaseman yhteydessä avatussa myymälässä ja ilmakuva Porvoosta, jossa myymälän avajaisissa 500 ihmisen jono kiersi aamuyhdeksältä koko parkkipaikan.
Median tarjoama huomioarvo moninkertaistaa liikkeen markkinointikampanjan tehon. Jonojen avulla saadaan luotua mielikuva siitä, että jotakin ihmeellistä ja tavattoman haluttavaa on saatavilla.
Totta kai on hienoa, että ihmiset voivat ostaa tarjouksessa olevia tuotteita ja vielä hienompaa, jos tuotteet todella ovat avajaisissa edullisempia kuin sen jälkeen. Silloinhan jokin etu on saatavissa. Mutta mitä avajaistarjoukset kertovat liikkeen yleisestä hintatasosta? Olisiko mahdollista asettaa hintataso jo valmiiksi siihen tasoon, jossa liikeidean perusteella toimitaan?
Onko myöskään eettisesti oikein tarjota mahtava mahdollisuus vain harvoille ja saada ihmiset taistelemaan tarjoustuotteista, seisottamaan heitä tuntikausia räntäsateessa ja ylipäänsä ohjata heitä käyttämään omaa aikaansa siihen, että heistä vain muutamat saavat avajaistarjouksen? Olisiko reilumpaa käyttää markkinointipanostusta niin, että etua voitaisiin tarjota ihan rauhassa useammille?
Sanotaan, että suomalaiset ovat jonottajakansaa ja että suorastaan nautimme jonottamisesta. Omasta mielestäni markkinointi ihmisten jonotuttamisen media-arvolla on kuitenkin kuluttajien hyväksikäyttöä. Yritykset laittavat kuluttajat kilpailemaan toistensa kanssa, vaikka yritysten tulisi kilpailla keskenään kuluttajille tarjoamiensa tavaroiden ja palveluiden laadulla ja hinnalla sekä palvelutasollaan.
Kirjoittaja
Päivi Hentunen toimi kuluttaja-asiamiehenä vuosina 2011–2017.